Czy można rozdzielić moc z PV pomiędzy dwa auta ładowane jednocześnie?

Rosnąca liczba użytkowników aut elektrycznych sprawia, że coraz częściej pojawia się potrzeba jednoczesnego ładowania dwóch pojazdów w ramach jednego gospodarstwa domowego. W takich przypadkach powstaje pytanie: czy instalacja fotowoltaiczna jest w stanie efektywnie zasilić oba auta jednocześnie? Okazuje się, że tak – pod warunkiem zastosowania odpowiednich rozwiązań technologicznych, które pozwolą na dynamiczne rozdzielanie mocy w zależności od aktualnej produkcji energii oraz potrzeb ładowania.

Jak działa podział mocy z fotowoltaika na dwa wallboxy?

Nowoczesne systemy fotowoltaika mogą zostać zintegrowane z kontrolerami ładowania, które analizują bieżącą moc produkowaną przez panele PV i dzielą ją pomiędzy dwa punkty ładowania. W systemach takich jak fotowoltaika, często stosuje się inteligentne sterowniki, które umożliwiają dynamiczne równoważenie mocy w czasie rzeczywistym. Jeśli w danym momencie dostępne jest np. 6 kW, system może automatycznie przydzielić po 3 kW do każdego wallboxa albo ustawić priorytet ładowania dla jednego z pojazdów, jeśli drugi nie wymaga natychmiastowego zasilania.

Czy można rozdzielić moc z PV pomiędzy dwa auta ładowane jednocześnie?

Równoległe ładowanie i wydajność energetyczna

Równoczesne ładowanie dwóch pojazdów z instalacji fotowoltaicznej jest możliwe, o ile moc PV jest wystarczająca. Typowe domowe instalacje mają moc w zakresie 6–10 kWp, co w godzinach szczytu pozwala wygenerować od 5 do 8 kW mocy dostępnej. Wystarczy to do jednoczesnego ładowania dwóch aut przy niższych prędkościach ładowania (np. 3,6 kW na wallbox). Przy ograniczonej mocy system może automatycznie regulować intensywność ładowania, aby zapewnić stabilność energetyczną i uniknąć przeciążeń.

Zalety dynamicznego zarządzania mocą

Dzięki funkcji dynamicznego zarządzania energią możliwe jest nie tylko sprawne rozdzielenie mocy PV pomiędzy dwa pojazdy, ale również ograniczenie poboru energii z sieci. Fotowoltaika działająca w tym trybie pozwala na maksymalizację autokonsumpcji – czyli wykorzystanie jak największej ilości wyprodukowanej energii na miejscu. To przekłada się bezpośrednio na niższe rachunki i lepszy bilans energetyczny. Dodatkowo, inteligentne sterowanie pozwala ładować pojazdy wtedy, gdy produkcja z PV jest największa, co zwiększa efektywność całego systemu.

Magazyn energii jako wsparcie równoczesnego ładowania

W sytuacjach, gdy moc instalacji fotowoltaicznej nie jest wystarczająca do jednoczesnego ładowania dwóch aut, dobrym rozwiązaniem jest włączenie do systemu magazynu energii. Taki zasobnik może być doładowywany w ciągu dnia, a wieczorem zasilać jeden lub oba pojazdy, wspierając fotowoltaikę w godzinach niższej produkcji. Magazyn działa jak bufor i znacznie zwiększa elastyczność całego układu ładowania, umożliwiając rozdział mocy nawet przy niestabilnych warunkach atmosferycznych.

Czy warto inwestować w podwójne ładowanie z PV?

Zdecydowanie tak – jeśli dysponujesz odpowiednią mocą fotowoltaika oraz nowoczesnymi wallboxami, rozdział mocy na dwa auta ładowane jednocześnie staje się praktycznym i efektywnym rozwiązaniem. Pozwala to nie tylko oszczędzać, ale także w pełni wykorzystać potencjał instalacji PV w codziennym użytkowaniu. Kluczowe jest odpowiednie zaprojektowanie systemu i zastosowanie urządzeń wspierających dynamiczne zarządzanie energią.